دوشنبه, 19 آذر 1397 جستجو:           |    

عنوان : صبح سپید در «راه» است
توضيحات :             

صبح سپید در «راه» است

توسعه راه از زیرساخت های اساسی هر شهر می باشد شهرستان های غرب استان تهران طی دو دهه ی اخیر بیشترین مهاجرت و افزایش جمعیت را در کشور داشتند و در این میان شهرستان شهریار با محوریت اندیشه نیز بالاترین جذب جمعیت را به خود اختصاص داده است.

جاده اندیشه به تهران در دهه هفتاد یکی از پرخطرترین جاده های کشور به شمار می رفت و طی این سالها مردم شاهد بودند که این جاده بطور دائم در مسیر توسعه و آبادانی قرار گرفته است. با تعریض و اصلاح این جاده، تراکم سنگین ترافیک در میدان سپاه شهریار متمرکز شد که با تبدیل این میدان به تقاطع غیرهمسطح، مردم شاهد بازشدن گره ترافیکی در این نقطه از مسیر شدند. اما  هنوز معضل توقف  های سنگین خودروها در رسیدن به مقصد، دست از سر مردم برنداشته بود سیل انبوه مسافرانی که به طرف فردیس، ملارد و شهرهای مجاور جریان داشت باعث توقف زندگی شهروندان اندیشه ای در چندصد متری شهرشان شده بود. گره کور ترافیک به میدان صیاد شیرازی رسیده بود و شهروندان این منطقه برای رسیدن به مقصد زمان زیادی را در خودروهایشان محبوس می شدند و علاوه بر خستگی کار روزانه، زمان زیادی را در صبح و شام هر روز از دست می دادند.

با آغاز بکار شورای چهارم و حضور شهردار وقت شهریار پروژه توسعه راه در سه نقطه از شهر شهریار در محور اندیشه و شهریار به سمت تهران  کلید خورد. طرح 66 میلیارد تومانی معروف به تقاطع غیر همسطح شهید صیاد شیرازی در سه نقطه این جاده تعریف شد.  شرکت بین المللی «آبادراهان پارس» یکی از بزرگترین مجریان پروژه های راه سازی در کشور،  به همراه «مهندسین مشاور ره آزما» توانست در این مناقصه از رقبای خود سبقت بگیرد.

بلافاصله این پروژه در دو نقطه و به طور همزمان کلید خورد. یکی پل شادچای بود که با راه اندازی این پل، بخشی از ترافیک درونشهری خیابانهای ولیعصر (عج)، عباس آباد و کرشته شهریار تا میدان فرمانداری را می توانست به شدت کاهش دهد و تردد خودروهایی را که مجبور بودند از مرکز شهر برای رسیدن به اندیشه، شهرقدس، کرج ، ملارد و ...  استفاده می کنند را  به طور چشم گیری روان سازی نماید. دومین نقطه این پروژه در میدان شهید صیاد شیرازی واقع شده است که بلافاصله آغاز و تا کنون پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است.

نقطه سوم این طرح نیز منحصر به ورودی فاز یک اندیشه می شد که بدلیل افزایش هزینه های اجرای تقاطع غیر همسطح شهید صیاد شیرازی و تغییر این طرح از تقاطع دو سطحی به سه سطحی باعث شد که اجرای طرح نقطه سوم این مصوبه کمرنگ شود و از سوی دیگر عدم توافق بین شهرداری شهریار و شهرداری شهر اندیشه در اجرای طرح جدید، بخش سوم این مصوبه را  کاملا مسکوت و یا بهتر بگویم بطور کلی حذف نمود.

بنا به تحقیقی که پیرامون طراحی و اجرای این پروژه صورت گرفت، طرح پیشنهادی شرکت آبادراهان پارس در ورودی فازیک اندیشه و فاز سه می توانست ترافیک منطقه را بطور کامل روانسازی نماید.  از نگاه این شرکت مجموعه فاز یک و فاز سه در قالب یک شهر دیده شده بود و شاید یکی از علل مخالفت شورای قبلی شهر اندیشه با  این پروژه تغییرات در شکل میدان آزادی فاز سه بود.

پروژه فوق در شورای چهارم با پیش بینی اعتبار 66 میلیارد تومان مصوبه گرفت اما هزینه اجرای این طرح با افزایش 50 درصدی به 99 میلیارد تومان رسید.

طی گفت و گویی که سرافرازان  با رئیس شورای شهر شهریار انجام داده است علت افزایش زمان اجرا و اعتبار این پروژه وجود معارض هایی نظیر اداره آب، برق، مخابرات، گاز و همچنین مشکل املاک حاشیه فامابتون و حاشیه پل شادچای به شمار می رود.

علی مهدور رئیس شورای شهر شهریار با بیان اینکه شرکت آبادراهان توانایی تکمیل و راه اندازی  کامل این پروژه را تا پایان بهمن ماه سال جاری دارد عنوان کرد: مشکلات مالی و برطرف شدن معارضان تنها علت تاخیر در تکمیل کار است.

رئیس شورای شهر شهریار یکی دیگر از عوامل افزایش هزینه های اجرای پروژه را طولانی شدن زمان اجرای آن از 18 ماه به حدود سه سال عنوان کرد. عدم تامین اعتبار به موقع از سوی شهرداری، تغییرات حاصله در پروژه و همچنین وجود  معارضان باعث شد تا  هزینه و زمان اجرای طرح افزایش یابد.

او با تشکر از شرکت گاز که در این مسیر بیشترین پیگیری و همراهی را داشت عنوان کرد متاسفانه علیرغم گذشت دو سال از درخواست جمع آوری تیرهای برق در مسیر طرح، متاسفانه هنوز تعدادی از این موانع برطرف نشده است.

شرکت آباد راهان پارس در ابتدای اجرای طرح از کلیه دستگاهها و ادارات مرکزی شهرستان دعوت کرد تا در جلسه ای نسبت به وضعیت معارضان احتمالی بپردازند و مواردی نظیر املاک معارض، خطوط انتقال انرژی و ... بطور دقیق بررسی نماید ولی متاسفانه استقبال خوبی از این جلسه نشد و مجری طرح مجبور شد به  کمک دستگاه و بصورت سنتی به بررسی و تشخیص محل گذر لوله های آب  و گاز و احتمال وجود کابل برق و مخابرات بپردازد این در حالی است که انتظار می رفت نقشه مختصات دقیق جاگذاری این تاسیسات وجود داشته باشد، نقیصه فوق علاوه بر افزایش هزینه برای پیمانکار، موجب زمانبر شدن طرح نیز گردید.

مهدور با اشاره به افزایش هزینه پروژه فوق از 66 میلیارد به 99 میلیارد تومان تصریح کرد: تامین چنین بودجه ای برای شهرداری بسیار مشکل می باشد و بیشترین پرداختی ها به این شرکت از طریق تهاتر و واگذاری املاک بوده و امیدواریم بتوانیم با پرداخت به موقع مطالبات این شرکت، مسیر ساخته شده را هرچه سریعتر تحویل مردم دهیم تا پاسخی به اعتماد مردم نسبت به منتخبین خود و خدمتگذاران آنها در شهرداری باشد.

وی پروژه صیاد شیرازی را از بزرگترین طرحها در راستای رفع معضل ترافیک در این شهرستان دانست و افزود: این طرح، گره ترافیکی اندیشه و ملارد و صفا دشت را تحت پوشش قرار میدهد که بخشی از آن در اوایل دوره پنجم افتتاح شد و بخشی دیگر مانند بازگشایی  عرشه و پل شاد چای در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی خواهد بود تا مو رد بهره برداری مردم عزیز قرار بگیرد.

بگفته وی در انتهای دوره چهارم به دلیل نبود نقدینگی، اجرای این پروژه با رکود شدیدی مواجه شد و معارضانی در زمینه آب، برق، گاز و همچنین املاک مجاور طرح وجود داشت که با کمک فرماندار محترم و آقای مهندس محمودی شاه نشین، نماینده مردم شریف شهرستان در مجلس این مشکل مرتفع شد. در حال حاضر حدود 90 درصد مشکلات مرتفع شده و اجرای پروژه با جدیدیت و پیگیری اعضای شورای پنجم؛ مجددا سرعت خوبی به خود گرفته است.

رئیس شورای شهر شهریار با بیان اینکه پل احداثی محل تردد خودروهای سنگین و باری خواهد بود گفت: استقامت و استحکام پل بسیار بالا و مطابق استانداردهای بین المللی است و با توجه به نوع ترافیک، طراحی و ساخته شده است و این پل می تواند وزنی معادل 900 کیلو نیوتن را تحمل نماید.

ایشان در خصوص مشکل تردد از فاز یک اندیشه به فاز سه عنوان کرد: مسیر خودروهایی که از خیابان طالقانی به سمت فاز سه می روند بعد از دوربرگران چراغ راهنمایی مهیا می باشد و برای خودروهایی که از بلوار دنیامالی  ( در فازیک اندیشه) به سمت فاز سه خارج می شوند مشکل داریم که قرار است نشستی با شورا و شهردار اندیشه داشته باشیم تا از ابتدای بلوار مدرس یک روگذر به میدان آزادی اندیشه داشته باشیم ولی این کار حداقل 17 میلیارد هزینه در بر دارد که باید بخشی از آن را شهرداری اندیشه و بخشی را شهرداری شهریار تامین نماید.

وی در ادامه  از مردم به ویژه مناطق غرب شهریار بابت طولانی شدن اجرای پروژه صیاد شیرازی عذر خواهی کرد و گفت: امیدواریم با راه اندازی و استفاده مردم از این مسیر، تلخی تحمل این سختی ها به شیرینی تردد بدون ترافیک تبدیل شود.



بازگشت               چاپ چاپ

پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر شهریار

DOURAN Portal V3.9.8.8

V3.9.8.8